Järnvägslogistik är ett oerhört viktigt område. Mycket av vårt lands ekonomi bygger på att det går att transportera saker med tåg. Vi bor som bekant i ett avlångt land som har en väldigt stor geografisk yta. För att basnäringarna och vår exportindustri ska kunna fungera behöver saker som produceras i norr kunna flyttas till de hamnar och andra transporthubbar som ligger i de södra delarna av landet.
Eftersom vi har den järnvägsinfrastruktur vi har så krävs det oerhört mycket samordning för att få logistiken att fungera. Många av de godstransporter som sker med tåg går på natten då det är mindre persontrafik på spåren som konkurrerar om utrymmet. I många fall krävs dessutom en särskild samordning mellan olika transportslag. Gods kanske transporteras från en gruva eller en fabrik med lastbil, för att sedan lastas på tåg och köras till en hamn där det sedan åker vidare med båt.
Tåg – det mest miljövänliga transportsättet
Det finns fyra huvudsakliga sätt att transportera gods över världen: tåg, båt, lastbil eller flyg. Tåg är det av de alternativen som innebär minst påverkan på miljö och klimat eftersom tåg inte är beroende av fossila bränslen för att kunna rulla. Det gäller särskilt transporter inom Sverige där den el som driver tågen dessutom är klimatvänlig i sig. Vi är inte beroende av kolkraft utan här är det kärnkraft och vattenkraft som är de dominerande energislagen. Ytterligare en miljömässig fördel med tåg är att de har en längre livslängd än till exempel en lastbil, vilket gör att miljöpåverkan under hela livscykeln blir mycket lägre.
Logistikföretag på den svenska marknaden
Ett av de största företagen inom järnvägslogistik är Green Cargo. De erbjuder helhetslösningar för transporter inom hela Europa och kan hjälpa till med de flesta former av mellanlagring, tullfrågor och blandade transportlösningar. Green Cargo är liksom SJ ett statligt ägt bolag som styrs av Näringslivsdepartementet. De omsätter ungefär 4 miljarder per år och har 1800 anställda.
En relativt ny nisch som blivit allt viktigare de senare åren är tågfrakt från Kina. Kineserna har satsat mycket på att utveckla sina järnvägar med moderna spår och snabba tåg, vilket gjort det till ett attraktivt alternativ till flyg- eller båtfrakt. Ett av de större företagen här är TKL Logistics som har huvudkontor i Värnamo men lokal närvaro i flera delar av Kina för att deras kunder ska kunna få bra service och känna sig säkra på att godset hanteras på ett säkert sätt.
Att planera logistik
Logistikplanering är något som kräver att du är väldigt strukturerad. Det är många bollar som ska hanteras i luften samtidigt. Om du någon gång sett en logistikplanering så vet du att det kan kännas som att spela på en spelautomat hos Bingo.com, med olika symboler som åker åt alla håll på ett till synes slumpartat sätt. Det är dock logistikplanerarens uppgift att se till att det faktiskt finns en ordning. Att alla transporter synkar med varandra och att tiden då gods behöver mellanlagras blir så kort som möjligt. Det ligger mycket pengar i logistik. Om saker inte levereras i tid kan avsändaren behöva betala viten och mottagaren drabbas av produktionsstörningar.