Tåg är både tekniskt och mekaniskt komplicerade. För att tågtrafiken ska kunna fungera smidigt så krävs det utöver själva tågen och rälsen också väldigt mycket mjukvara, datorprogram, för att styra tågtrafiken och se till att inga kollisioner sker. Det gör att det finns gott om arbetsmöjligheter för dig som är dataingenjör, systemtekniker eller liknande och vill in i järnvägsbranschen. Här lyfts några av de viktigaste IT-lösningarna som krävs för att få tågtrafiken att rulla, men det är långt ifrån en heltäckande lista.
Signalstyrning av tåg
Signalstyrningen är en av de absolut viktigaste delarna av tågtrafiken. Det är det som ser till att tågen kommer fram i tid, inte fastnar vid ett stoppljus och att tågen inte krockar med varandra. Förr i tiden fanns det stinsar som skötte detta manuellt, men idag är det helt datastyrt. Signalstyrningen sköter också de delar av järnvägen där det finns korsande fordonstrafik. .
ATC-system
ATC – Automatic Train Control – är en väldigt viktig typ av IT-system för tågtrafiken. Det är ett sätt att via automatiserade signaler se till att inga olyckor sker. Dagens tåg går väldigt snabbt, så ofta är det omöjligt för lokföraren att hinna uppfatta stoppsignaler visuellt. Istället finns sensorer utplacerade längs rälsen som skickar signaler till tåget om när det är dags att stanna eller sakta ner. ATC-systemet har förmåga att beräkna tågets stoppsträcka utifrån nuvarande hastighet vilket gör att det själv kan avgöra om en nödbromsning behövs eller om det räcker med en normal inbromsning. ATC-systemet omöjliggör också om det fungerar rätt att tåget startas olovligen eller av misstag. Utvecklingen på det här området går snabbt och kommer sannolikt möjliggöra fler helt obemannade tåg i framtiden.
Tågapplikationer
Allt mer i samhället blir appstyrt, det samma gäller för tågtrafiken. En tågvagn innehåller idag en mängd olika applikationer som styrs av datorer. Det innefattar sådana saker som automatiska dörrar, samt värme- och kylsystem. Med en applikationslösning går det idag att styra klimatanläggningen så att du kan ha olika klimat i olika delar av tåget vilket är praktiskt. En djurvagn kan till exempel behöva ett mildare klimat än vad lokföraren vill ha i hytten.
Informationssystem
Tågtrafiken förlitar sig på en mängd olika informationssystem för att göra det lättare både för passagerare och för de som jobbar med att styra tågen. En typ av sådant system är informationstavlor på stationer där du kan se vilka tåg som ska avgå och ankomma när. Det blir allt vanligare att dessa tavlor realtidsuppdateras genom att tåget själv skickar en signal om var det befinner sig så att systemet ska kunna räkna ut reell ankomsttid. Fordonsdatorn kan även kopplas till en app så att den som ska åka tåg kan se i sin telefon om tåget är försenat eller beräknas avgå i tid.